De ontwikkeling van Page Builder
De laatste tijd is er een groot aantal zogenaamde ‘drag-and-drop-page-builders’ ontwikkeld voor WordPress. Page Builder van Site Origin is meer dan 700.000 keer geïnstalleerd en heeft intussen 118 keer een vijfsterrenbeoordeling gekregen. Hoog tijd om deze plugin een keer te bespreken.
Steeds meer bedrijven hebben zich gestort op het ontwikkelen van commerciële WordPressthema’s. En het moet gezegd, sommige ontwerpers slagen er inderdaad heel goed in een mooi thema te ontwerpen, dat technisch uitstekend zal functioneren en qua vormgeving ook dik in orde is. Je hoeft maar te zoeken op WordPressthema en te filteren op afbeelding of je krijgt een prachtig scala van mogelijke thema’s voorgeschoteld.
Met een ‘kaal’ thema beginnen
Als je goed kijkt en een aantal themes met elkaar hebt vergeleken, zul je zien dat al die thema’s, ondanks de enorme inspanningen die vormgevers en programmeurs hebben geleverd om zo uniek mogelijk te zijn, in principe nogal op elkaar lijken. Dat is op zich niet erg, want de internetgebruiker zit helemaal niet te wachten op een site waar hij voortdurend moet zoeken naar zaken die omwille van de ‘uniciteit’ en de eigen uitstraling van het bedrijf onvindbaar zijn geworden.
Als je zo’n pagina (meestal is de voorpagina bedoeld als uithangbord) analyseert, kom je al gauw tot de ontdekking dat die pagina bestaat uit een aantal divisies, waaraan een bepaalde functionaliteit is toegevoegd. Vaak begint een pagina met een foto of fotovoorstelling, die eventueel is aangevuld met wat informatieve tekst of een knop met een link. Daaronder staan vaak twee of drie gebieden getoond waarop de ondernemer zich wil profileren. Daaronder vaak wat referenties en nog wat aanvullend beeldmateriaal en ten slotte een drie- of viertal voetgebieden, waarin bijvoorbeeld contactgegevens en algemene voorwaarden worden ondergebracht.
Hoe werkt Page Builder precies?
De naam Page Builder zegt eigenlijk al precies wat het doet. Met deze plugin kun je een pagina geheel naar eigen wens inrichten. Elke pagina bouw je op met een bepaald aantal blokken. De maat, de volgorde en de indeling bepaal je zelf en wordt dus niet voorgeschreven door het gedownloade thema. De enige vereiste eigenschap van een thema is eigenlijk dat het de mogelijkheid van ‘full-width’ pagina’s in zich heeft.
Na het installeren van de benodigde plugins en ‘add-ons’ (add-ons zijn kleine stukjes software die nieuwe functies of functionaliteit aan de installatie van bijvoorbeeld een programma of plugin toevoegen) komt er in het tekstverwerkingsgedeelte van een bericht of pagina een derde tab bij.
Het opbouwen van een pagina bestaat een drietal handelingen:
- Het invoegen van een rij. Die rij kan bestaan uit bijvoorbeeld 3 kolommen, waarvan de verdeling 50%, 25% en 25% is.
- Het plaatsen van een widget in een gekozen blok. Er zijn verscheidene widgets beschikbaar en als we Site Origin moeten geloven wordt het aantal widgets stelselmatig uitgebreid.
- Het plaatsen van de content. Rechtsbovenaan de widget verschijnen 3 opdrachten. De voor de hand liggende opdracht om content toe te voegen heet ‘Aanpassen’.
Het plaatsen van content gaat op de gebruikelijke WP-manier.
Klik op de knop ‘Voltooid’ en vervolgens op ‘Publiceren’ of ‘Bijwerken’.
Er zijn ongetwijfeld dingen te vinden die nog wat minder soepel lopen (ik heb bijvoorbeeld de indruk dat het css-bestand van het thema voor een deel wordt ‘overruled’ door de plugin, maar daar zijn oplossingen voor te vinden). Het eerste dat mij positief stemt is dat een aantal plugins die ik standaard bij elke WordPresswebsite installeerde, met deze plugin overbodig worden.
Hieronder zie je twee van de talloze voorbeelden van widgets die onderdeel uitmaken van deze plugin: in de eerste staat een googlemap en in de tweede een call-to-actionknop voor gebruikers van een mobiele telefoon.